2012-01-15

New Machine – de nem a Floydtól



Hűséges, első generációs Core 2 Duóm már egy ideje megérett a cserére, de anyagilag szóba sem jött egy ilyen balhé. Aztán a két ünnep közé beesett egy meló, ami rossz volt abból a szempontból, hogy zéró pihenés volt karácsony és szilveszter között, viszont hozott annyit, hogy egy felső-középkategóriás gépbővítés (CPU, alaplap, VGA, ház) pont kijött belőle. Beszámolnék, mert legnagyobb meglepetésemre nagyobb szipi-szopi nélkül megúsztam a dolgot. Elég régen szereltem gépet, tulajdonképpen tökre hiányzott már.

Ember tervez
Próbáltam én a neten rákészülni a dologra annyira, amennyire lehetett, tehát azt pontosan tudtam, hogy milyen GPU-s VGA – AMD Radeon HD6850 –, milyen proci – Intel Core i5 2500 – az, amit egyrészt ki tudok köhögni, másrészt a lehetőségekhez képest halk gép épülhet belőle úgy, hogy én játszani is akarok vele az Aknakeresőn túlmutató dolgokat. Az alaplapról annyit tudtam, hogy Gigabyte-ot akarok, mert az előző ettől a gyártótól bevált és emlékeztem még az MSI fiaskóra. Végül egy elég érdekes lap lett az enyém, amin van két 16x PCI-E – soha nem lesz benne két grafkártya -, de cserébe négy memóriafoglalat is, ami talán jól jöhet majd a jövőben. Viszont milyen érdekes, hogy amikor az MSI lap hozzám került úgy 2007-2008 táján, akkor az volt a menő, hogy PS/2-, soros-, párhuzamos port az ördögtől való és az USB 2.0-ból tettek minél többet mindenre. Na, ezen a lapon van soros is, meg párhuzamos is, meg egy PS/2-is. Jé! USB 3.0 nincs, de ez egyrészt nem izgat mert nincs ilyen perifériám, másrészt egy ilyen bővítőkártya úgy 3000-4000 válságforint.

Házat én többet is kinéztem, amikről aztán persze kiderült, hogy itthon nem kapható, ilyen, vagy olyan okból. Végül a tetthelyen a „gyorsan nézd ki, mi kell neked” módszerrel egy Cooler Master házat választottam. Az volt a fontos, hogy jól szellőzzön – oldallapon legyenek jó nagy szellőzőnyílások, az előlap legyen tikhálóból – ha lehet, ne nézzen ki úgy, mint Darth Vader sisakja, hanem legyen valami visszafogott fekete mid-tower. Ezen kívül, ha ránézek, akkor ne a Hungária együttes „Neonparádé” című számát kezdjék el húzni a kicsi manók a fejemben – szóval a hűtőventillátor nekem valami olyan dolog, ami nem világít semmilyen színnel.

Kinda Cool
Ezeket a választott Cooler Master ház maradéktalanul hozza is, sőt olyan elrendezésű, amihez még nem volt szerencsém. Ebben lent van a tápegység, amiben az az okosság, hogy a feneke alól szívja be a hideg levegőt és hátulra, a gép hátfala felé küldi ki a meleget, szemben azzal az elképzeléssel, hogy a szabványos ATX házban a táp a processzorról húzza magára a meleg levegőt, majd próbál a meleg levegővel lehűlni és hátra kiküldeni azt. A 650 wattos Corsair tápom eddig sem volt hangos, de most volt egy pont, amikor azt hittem, hogy megállt a ventilátora, mert annyira lassan jár benne a 12 hüvelykes. Nem hülyeség ez a „hideg levegőt szívok be” balhé, na! Most hogy áttettem az új gépbe, életében először szétszedtem – ment vagy öt évet már eddig, de kintről úgy nézett ki, hogy nincs szüksége pucolásra – és nagyon meglepett, hogy mennyire kevés por volt benne. Na, igen! Nem mindegy, hogy az ember miből épít gépet.

Az eddigi AOpen házam ehhez a Cooler Masterhez képest egy páncélszekrény egy Tigris tankba építve, sohasem gondoltam volna, hogy ma már ott tart a tudomány, hogy ultravékonyított lepkefingból is lehet gépházat építeni. Amúgy nem is cseréltem volna le az AOpent, ha az jobban szellőztethető. A meghajtók csavarmentes beszerelése zseniális – látszik, hogy le vagyok maradva pár kottával, ilyet én korábban csak szerverházban láttam. Poénból ebbe a gépbe is raktam egy 3,5”-es FDD-t, de persze bekötni nincs hová.

Régi és nagy igazság, hogy nem mindegy, hogy melyik ventilátor portra köti az ember a különböző ventilátorokat. Jó, hát annyira nem vagyok balfék, hogy a CPU ventit rossz portra kössem, de a CPU felett lévő nagy, 12 hüvelykes ventilátort sikerült a Sys Fan-ra kötni a Power Fan csati helyett. Az alaplap BIOS-a meg nagyon másként kezeli ezeket, annak függvényében, hogy melyik szenzoron lát leküzdendő hőfokokat. Azért talán segítene egy picit az is, hogy a portokat az alaplapnak arra a fertályára tegyék, ahová a meghajtani való ventilátor amúgy esne.

„Ajándék” lónak
Az Intel gyári hűtő a bruhaha kategóriában indul, egyébként is utálom őket, mert szinte lehetetlen a bordák közt kitisztítani a felgyűlt szutymákot. Réz mag ide, vagy oda, nem értem, hogy egy négymagos, 95 wattos TDP-jű procira hogy a bánatba’ gondolnak komolyan egy ilyen pici bordát. Marhára sajnálom, hogy az LGA775-ös hűtő nem jó rá – nem beszólni, én is tudom, hogy marhaság –, mert a régi gépben abból van egy hőcsöves réz szörny, amitől bármelyik színesfémgyűjtő eszkimótezsvírnek összefutna a szájában a nyál. Szóval ebből majd kell egy tuning, de csöndes darab.

Kompatibilitás óhh…
Az alaplapon hat SATA port volt, amiből kettő az új, 6 giga per másodperces szabványt is tudja. Jól megszívattam magam, mert lévén a BIOS-ban sorrendben ezek az elsők, a SATA eszközeimet ezekre kötöttem. Hát a felülről kompatibilitásról annyit, hogy bár elvben az 1,5 és a 3 gigás cuccoknak is kéne ezekről menni, a gyakorlatban a DVD-RW belefagyott a bootolásba. Mielőtt rám jött volna a frász, gyorsan átkötöttem őket egy házzal lejjebb.

64 bit
Eddig 32 bites Windows 7-et használtam, most megpróbálkoztam a 64-bitessel. Konzultáltam TRf kollégával, akinek én Microsoft ügyekben adok a szavára. Azt mondta, hogy bátran használjak ilyet még akkor is, ha nem csak kazuár gémer vagyok. Kipróbáltam és meglepődtem, hogy mennyire fájdalommentes volt a migrálás, egyrészt köszönhetően a Windows 7 beépített varázslójának, másrészt a már megénekelt Backup4All-nak. Viszont hogy a Civilization IV, Beyond the Sword kiegészítője melyik könyvtárban van a gépemen, azt meg ne kérdezzétek! Csak a desktopon lévő shortcutot találja meg a kereső, ha beírom, hogy Beyond the Sword, semmi mást, viszont működik. Ha meg működik, akkor nem piszkálom. Eddig minden 32 bites alkalmazás működik, csak el ne kiabáljam! (Színtiszta mázli, hogy volt egy 64 bites, Windows 7 Ultimate serialom, amit még száz évvel ezelőtt Ytse kért nekem.)

A végeredmény? Nos, az eddigihez képest egy kb. háromszor gyorsabb gép, ami a régihez képest olyan halk, mint cica, settenkedés közben.

6 megjegyzés:

TRf írta...

Excellent job! :) Végül melyik CM házra esett a választás?

(LOL, 'flypoo' a captcha!!!)

Sam. Joe írta...

Megkerestem. Erre ni:

http://www.coolermaster.com/product.php?product_id=6724

Egy dolog nem tetszik benne csak, hogy a két kék LED az elején iszonyú erősen világít. De ez legyen a legnagyobb baja.

Nem tudok vele betelni, hogy milyen halk. Ma reggel ötkor felkeltett Kukucs, nem tudtam visszaaludni és simán Civilizációztam úgy, hogy Erzsit nem zavartam vele.

TRf írta...

Nekem ez van: http://coolermaster-usa.com/product.php?product_id=2912

Eredetileg ez is halk volt, de egy ideje nem pucoltam ki, és már nyekerg benne 1-2 dolog.

Figyu, viszont az oldallapon levő rések/rácsok a tiéden sincsenek porszűrővel védve? Az azért van vajon, mert rendeltetésszerűen ott a meleg levegőnek kéne jönnie kifelé?

Sam. Joe írta...

Gyá! Nem kicsit overkill.

Elvben azok azért vannak, hogy oda ventilátorok kerüljenek, amik nyomják be oda a levegőt. Hogy venti nélkül befele megy ott a hideg, vagy kifele a meleg... Na, azt nem tudom!

TRf írta...

Igazából szerelem volt első látásra. Akkoriban nagyon tetszett a CM Cosmos sorozata, de baromi drága volt. De onnantól olyan házat akartam, ami álló, befér az asztal alá, felül vannak a kezelőszervei (bekapcsoló, USB és lehetőleg eSATA), alul a táp. Erre kidobta a CM ezt a házat asszem 2009 év elején vagy még 2008 végén a budget/gamer kategóriában. Relatíve olcsó is volt, jól is nézett ki, és a két fülénél fogva teljesen hordozható. Úgyhogy ez lett.

Viszont 2 és fél éve, amióta megvan, nem szedtem le az oldallapról a "celofánt", mert ott simán menne bele a por. És a helyzet jelentősen rosszabb volna, szerintem, ha ráraknék egy ventilátort, ami szívná befelé a levegőt mindenféle szűrés nélkül.

Sam. Joe írta...

Viszont ezért cserébe rontod a szellőzést is - talán.