2011-02-04

Windows 7 – Amikor a... áhh, nem lövöm le a poént!



A minap ugye észleltem, hogy megmacskásodóban van a hálózatkezelés a Windows 7-emen. Nekiduráltam magam tegnap, lementettem amit kellett – mivel a NAS-t nem látta a rendszer, hát a második partícióra. Meg kell állapítsam, hogy Backup4All még mindig rulezál. Újrahúztam a rendszert, ami így nem is tartott olyan sokáig, úgy hogy az előbb említett program hathatósan közreműködött.

Reggel kapcsolom be a gépet, hogy gyorsan letudjam a napi levelezést, amit pár napja már hanyagoltam az ismert okok miatt, míg egyszer csak ki nem fagy alattam az egész cucc úgy ahogy van. De úgy alaposan, csontra. Mi a...?

Nyomom a resetet, bootolás közben kifagy. MI A...??? Páncélszekrény üzemmód, az egyik periféria driver sysnél kifagy. AZTABÜDÖS! Ez mi a franc? Újraindulás, startup problem repair anyámkínnya wizzardot indítaná. Jól van, indítsd. Indul, kifagy. Na itt kezdtem el pánikolni. Mi a büdös rákradai hétszentség ez? Telepítőlemez elő, boot, kifagy. Pár restart, mindig kifagy, de feltűnik, hogy akkor, amikor incializálja az USB-s billentyűt meg egeret. Kikapcsolom a gépet, ülök előtte, gondolkodom.

Igazság szerint pár hete rendezkedtem az asztalon és mivel a Samsung monitorom talapzatában van egy „egy be, kettő ki” USB hub, átdugtam abba a billentyűt meg az egeret, a monitort meg egy kutyaközönséges USB A-B kábellel rádrótoztam a gépre, mondván, hogy így kisebb a kábelmakaróni. Bemegyek a BIOS-ba, letiltom az USB kapukat újraindítom. Bootol, simán, gond nélkül.

SZIPISZOPI ÖTDOLÁ' ELŐSZÖR: Persze itt jöttem rá, hogy sikerült remekül megszívatnom magam, mert ez már egy olyan alaplap, amin PS/2-es csatik már nincsenek, csak USB-k, ergo ha letiltod az USB kapukat, akkor faszán kizárod magad a saját gépedből. Gépoldala le, VGA ki, mert persze hogy takarja a CMOS clear jumpert. Törlöm a cirmost, meg átdrótozom az egész hóbelevancot úgy, ahogy volt eredetileg. VGA vissza, újraindulás, BIOS-ba be, beállítások aprólékosan végignyálaz, mindent beállít, indít, faszán megy.

SZIPISZOPI ÖTDOLÁ' MÁSODSZOR: A dátumot és az időt nem állítottam be, egyszerűen kiment a fejemből. (Valószínűleg azért, mert gondoltam, hogy majd a Win7 internetes időbeállító lószarja majd beállítja. Nem állította be, sőt! Kipróbáltam, a kézzel beállítás sem megy a windows.time.com-ról, éppen úgy, mint ahogy eddig sem ment egyik Win verziómmal sem soha.) Régi nagy okosság, hogy Windows 7-et csak úgy telepítünk, hogy nem aktiváljuk addig, míg le nem jár a belakási periódus. (Igen, jogtiszta a Windowsom is, micsoda vircsaft!) Nyilvánvalóan tegnap nem aktiváltam. Erre fekete képernyővel bootol a rohadék, mondván, hogy ő nem eredeti. Persze mindössze annyi történt, hogy az óra visszaállt 2008 január elsejére – igen, szégyenszemre egy Core 2 Duo alapú gépem van, semmi "Core i" sorozat, megyek és elbujdosok szégyenemben – és ebből a Win7-nek sikerült azt a kitűnő következtetést levonni, hogy „én itten most el vagyok ám lopva”. Esküszöm az összes ilyen mechanizmussal csak azt szopatják meg, akinek hivatalos, jogtiszta példánya van egy szoftverből! Kénytelen voltam aktiválni, holott közel sem voltam benne biztos, hogy minden jól működik.

Éppen kezdtem megelégedve lenni magammal, hogy sikerült rájönnöm a hiba okára. Úgy okoskodtam a vasas eszemmel, hogy „a hosszú drót után passzív USB hub (1 to 2 Samsung), után hosszú drótok egérnek és billentyűnek”, nem ugyanaz, mint a „nagyon rövid drót után passzív USB hub (1 to 4 noname), után hosszú drótok egérnek és billentyűnek”, hiszen simán lehet, hogy már nem ér át a villany, meg vissza a jel, azon az adatpakett, a Windows meg ebbe fogja magát és beledöglik. Simán lehet, hogy nem bírja szusszal az alaplap. Szóval mint már mondtam volt átdrótoztam, elkezdtem írni ezt a postot és... igen, újra lefagyott!

Abban biztos voltam, hogy az USB környékén van a gond. Az alaplap hátulja úgy néz ki, hogy két USB csati egy egységet képez a gigabites Ethernet aljzatával, kettő külön van. Szétültettem a fogyasztókat úgy okoskodva, hogy hátha egy feszátalakítón ül az egyik USB kapu (2xUSB 2.0) és az Ethernet, és hátha egy másikon a másik USB kapu (2xUSB 2.0) és ideiglenesen kihúztam a ReadyBoost-ra dedikált USB kulcsot. Ennek kb. egy fél órája és lekopogjam, most megy. A biztonság kedvéért előások egy PCI-os USB kártyát a ládafiából és átteszem rá amit lehet, mert aggaszt ez a dolog. Lehet, hogy kezdenek meghalódni az alaplap feszstabkói?

Közben az is eszembe jutott, hogy az Intel saját, legfrissebb chipset driverét sem tettem fel, de elvben nem is feltétlenül kell az már a Win7-nek. Hát most megkapta. Ez persze hülyeségnek tűnhet a fentiek függvényében, de egyrészt nem hiszem, hogy ártana, másrészt az a kevés, amit én az USB működéséről tudok, az pont annyi, hogy tudjam, hogy az egész kábelhossz limit dolog a soros busz nanoszekundumos időzítéséről szól. Miért ne lehetne, hogy az Intel driver más időzítési beállításokkal megy, mint a Microsoft generic és így remekül elvan?

Még a ReadyBoost-os USB kulcsot sem dugtam vissza, hiszen az is fogyasztó. Azt majd csak a PCI-os USB kártya kapja majd meg.

A csattanó végén? Nos, az eredeti hálózati hibát ez a dolog nem magyarázza meg, az még mindig rejtélyes. Úgyhogy csattanó nincs, csak egy jó tanács: ha valami működik, akkor semmiképp se akard megjavítani!

4 megjegyzés:

CsTom írta...

Ez a "letilthatjuk az USB-t, de nincs más" elég furcsa megoldás az alaplapgyártúl. =:-o De legalább jó szopás esik rá...

Vadász, vadász... ;)

Sam. Joe írta...

Gondolom elfelejtették kivenni, amikor rászoktak a "minek erre mán' PS/2" alaplapokra. Bár ha jobban belegondolok, akkor van olyan extrém eset, amikor nem kell az alaplapi USB, viszont van helyette más. Akkor meg minek vigye az IRQ-t, meg a DMA-t? De kétség kívül jól rászoptam. 8-)

TRf írta...

Nálam is nagy a baj, random resetek vannak teljesen misztikus körülmények között. Például a gépház fölé hajolok, reset. Elfordulok a székkel, reset. Megfogok egy kábelt, reset. Ilyenkor a Windows köpni-nyelni nem tud, és reklamál, hogy nem lett jól leállítva.

Tegnap éjjel viszont durván rám ijesztett: filmnézés közben elfordultam a székkel, reset, de nem indult újra a gép. A bootolási folyamat jól hallhatóan megakadt, ütemesen piszkálta a CD-írót, és az alaplapi grafkártya nem küldött képet a monitorra. Kikötöttem a CD-írót, ütemesen piszkálta a merevlemezeket, kép és bootolás nincs. Kikapcsoltam, bekapcsoltam ugyanaz. Azt hittem, megzavarodok, végül kikapcsoltam a tápot, vártam 15 másodpercet, vissza, bekapcs, és bebootolt, mintha mi sem történt volna.

Na, ez mi a franc lehet? :(

Sam. Joe írta...

Abból, hogy mozgáskor történik ez a dolog, az első dolog, ami eszembe jut, az egy külső kontakthiba. Első körben indulj el a konnektortól és nézd át az összes csatlakozást, hogy nem lötyög-e valami! (Hosszabbító, gép tápvezetéke, tápegység aljzata.) Ha ott szemre minden jó, akkor próbáld meg kicserélni, amit lehet. Áttenni másik konnektorba a gépet, másik hosszabbító, másik tápkábel. Ha tudsz kölcsönkapni egy szünetmentest, akkor azt beiktatva ki tudod szűrni, hogy honnan fogy el az áram. (Ha "kintről", akkor hallani fogod a szünetmentesben a kattanást, amikor átvált az akkura.)

Gyanús még a gép belseje is, hogy ott van egy tápos kontakthibád. Nézz át minden csatlakozót, mozgasd meg őket, ha poros a gép belül akkor takaríts egy kicsit, húzd ki és dugd vissza a kártyákat. Simán el tudom azt is képzelni, hogy van egy rossz csatlakozó forrasztás az alaplapon, ami ha megmozdulsz nem érintkezik, aztán megint.

A nem induló gép is ez utóbbira enged következtetni. Nem kap valami tápot, aminek kéne és ezért vacakolt.

Ezen kívül lehet döglődő táp is. Kiszáradó kondenzátor, vagy tápon belüli kontakthiba. Ha végigjátszottad a fentieket és nincs változás, akkor egy kölcsöntáp kipróbálása is jó ötlet lehet.

Szar hiba. Szopolex díjas ez is, de ezzel legalább van ötletem, hogy merre induljunk el, a múltkori hálózatos meg teljes rejtély.