2010-08-18

I don't feel the need, the Need for Speed - World!


Sehogy sem megy a fejembe, hogy hogy a túróba lehet pénzt kérni egy béta állapotban lévő játékért! Az Electronic Arts pont ezt csinálja.

Az utóbbi jó pár rész óta teljesen egy kaptafa Need for Speed sorozat – leszámítva a Shiftet – legújabb része MMO lesz. Az EA-nek autós MMO-val már vannak rossz tapasztalatai. A Motorcity Online zseniális volt, én imádtam, de borzasztóan rossz ötlet volt, hogy a csak és kizárólag amerikai klasszikus és izomautókat felvonultató programot kizárólag az Egyesült Államokban forgalmazták, ahol a fiatalok körében ezek egyáltalán nem számítottak menőnek. Nekem is úgy volt meg, hogy vettem kint két kópiát, egyet magamnak és egyet ZeroCoolnak. Utolsó kétségbeesett próbálkozásként bekerült pár japó importverda is, de akkor a projektnek már mindegy volt. Törölték, a szervereket leállították, mindenki futhatott a pénze után.

Az EA sok év után most megint autós MMO-t csinál és aggódom, hogy megint beletörik a bicskájuk. Ami jó, hogy program mikor e sorokat írom, teljesen ingyenesen letölthető és játszható a tizedik szintig. A grafika – lásd a mellékelt ábrát – egyáltalán nem rossz. Végre nincs teljesen bugyuta és halálosan lapos „háttérsztori” minket valamiért komáló, bögyös-faros macával, rosszarcú bossokkal.

A rossz? Nos, látható és érezhető autó sérülés „természetesen” nincs, de hát ezt már megszokhattuk, ez a legkisebb baj. Még az sem zavar, hogy a bejárható terep már ismerős egy korábbi NFS részből. Ami viszont gáz, hogy a játék már a tizedik szintre felérés alatt is unalmassá válik. Lehet „érj el a-pontból b-pontba” és körversenyeket futni, AI és valós ellenfelek ellen, illetve a rendőrökkel kergetődzni. Ezek közben powerupokkal lehet előnyre szert tenni. Hogy melyik fajta versenyhez milyen powerupot használunk, az csak rajtunk múlik, de egy-egy fajta versenyhez csak négyféle powerup használható egy időben. Nagyjából ennyi. Tuningra igazából nincs lehetőség, az ötödik szinten lehet tuningcsomagot venni a verdára, aztán majd legközelebb a tizenkettediken. Színezésre és matricák felpakolására van mód, de hát... Szóval ez édeskevés!

Persze a játék béta állapotú, ami sok mindent jelenthet, de a korábbi tapasztalatok alapján nem hiszek benne igazán, hogy sikerül érdekes és izgalmas játékmenetet összehozni. Eleve az autók fejlesztése nem kínál túl sok lehetőséget arra, hogy spéci alkatrészeket szórjanak a játékosok közé, mint díj. Lehet, hogy majd lesz klubrendszer, klubcsatákkal, jutalom autókkal és a számtalan többi jópofaság, ami a fentebb már citált Motorcityben megvolt. Jelenleg ezeknek nyoma sincs.

Most ami van, az viszont eléggé lelombozó. Van jókora lag, ami miatt sokszor van az, hogy az ember végig azt hiszi, hogy ő van az élen és csak a célban derül ki, hogy mindössze harmadik-negyedik lett. Ennek megfelelően persze nem úgy és nem annyi powerupot használ, mint akkor tenné, ha tudná, hogy a valóságban hol van. A lag miatt persze sokszor azt látja az ember, hogy az ellenfelei össze-vissza repkednek a pályán, teljesen váratlanul csapódnak az autónknak, szóval minden olyasmit csinálnak, amitől az ember odaveri magát, mondván, hogy ez egy vicc. Azon már a bevezetőben puffogtam, hogy eléggé arcátlanságnak érzem egy betáért pénzt kérni, még ha az "csak" 20 euró is, azaz olyan 5600 forint és nincs havi díj. (Kell mondjam, hogy a tengerentúlon ez 20 dollár?) Ezt a 20 eurós dolgot „Starter Packnak” hívják, ami sejteti azt, hogy lesz majd még itt más csomag is, ilyen-olyan előnyökkel. Persze ez csak színtiszta spekuláció és nem akarom idő előtt a földbe döngölni, de a rossz szájíz már kezd kialakulni. A játék ezen felül cseppet sem visszafogottan tukmálja a DLC-ket. Valódi pénzért vett játékpénzért lehet idő előtt tuningolt autókat „bérelni” pár napra, vagy powerupokat venni. Lehet, hogy én néztem be valamit, de ilyen fajta játékpénz gyűjtésére nem láttam lehetőséget, csak a másik fajtából ad a játék a versenyek végén. Lehet, hogy majd ez képezi az "izgalmas játékmenet" alapjait a jövőben?

Jelenlegi állapotában a játék a „pénzért vett unfair előny” mezsgyéjén egyensúlyoz, de a legnagyobb baj vele, hogy nem hajt semmi, hogy megvegyem a játékot, hogy előre haladjak a jelenlegi maximális ötvenedik szint felé. Nincs autóbügykölés, nincs drift – nekem nem hiányzik, de a játékban chateltem erről pár arccal és nekik nagyon.

Verdikt? Töltsétek le, próbáljátok ki, aztán döntsétek magatok! Én felvittem a karakterem a tizedik szintig, innentől hetente 1-2 alkalommal felmegyek és frissítem a cuccot, aztán amikor végleges lesz, eldöntöm, hogy hogyan tovább. Szeretném, hogy ne legyen igazam! Imádnám, ha az NFSW lenyomná a WoW-ot, akkora siker lenne, de ennek én nyomát nem látom.

3 megjegyzés:

TRf írta...

Először is a "pénzért vett unfair előny" manapság üzletpolitika. Mivel nem vagy fent "fácsén", ezért nem tudod, de az ottani menő játékok (a milliós biznisszé vált, csapból is folyó Farmville, például) nem a reklámokból termelnek pénzt, hanem az igazi pénzen megvehető előnyökből. Mármint előny a többi ismerősödhöz/játékos társadhoz képest. Így is hirdetik: előzd meg a barátaidat -- vedd meg ezt vagy azt, csak 10 dodó. Én azt hittem, nincs olyan hülye, aki ezekre pénzt ad, aztán csináltam egy másik, "kamu" FB accountot olyan játékokhoz, amihez a fél világot fel kellett venni "ismerősnek", ha haladni akarok. (Nyugi, már meggyógyultam.) Azt kellett látnom szinte minden játékban, hogy az amcsi és a távol-keleti emberkék VAGYONOKAT szórtak el ilyen baromságokra: tökig feldíszített étterem, berendezett farm, kincses sziget stb., mind csupa fizetős cuccból. Úgyhogy ez egy új üzleti modell, amit az EA csak alkalmaz a masszívan sikeresnek bizonyult facebookos bevezetés után.

Nem tudom nem megemlíteni, hogy szerintem a Test Drive Unlimited mennyire jó volt, noha pont a multi rész ott sem volt túl erős. Jövő tavaszra tolták a TDU2-t, elég jókat mondanak róla, érdemes lesz azt is bevizsgálni.

Sam. Joe írta...

És Gibson ezt is megjósolta.

BB írta...

Nemrég voltam a fodrásznőmnél, ötvenes néni (de inkább több), gondolkodásban egyszerű, viszont szükségét érzi, hogy dumáljon a vendéggel, nehogy unatkozzék. Én nem unatkoznék, sőt kifejezetten hálás lennék, ha azalatt a 20 perc alatt bambán punnyadhatnék, de nem. Namindegy. Egyszer csak azt mondja: ő eddig minimálbérre volt bejelentve, és milyen szemétség, hogy a kormány nem mondta nekik, hogy emiatt kevesebb lesz a nyugdíjuk is. Mer ő nem tudta, hogy ez ezzel jár. Szóval még mindig meg tud lepni az emberi hülyeség kozmikus, már-már az isteni dimenziót súroló, az univerzumhoz hasonlóan állandó tágulásban lévő volta. Uff, én beszéltem.