2010-06-02

Az Olvasó Zokog



Van egy újságírói berkekben honos szakkifejezés: Vattázás. Arra mondják, amikor valaki értelmes tartalommal nem tud megtölteni egy adott mennyiségű helyet és akkor összehord hetet-havat, „kitömi” a helyet. Csodálatos vattázásnak lehetünk szemtanúi, a TotalCarnál, ráadásul olyan témában amiből világbajnok anyagot lehetett volna írni, ha a szerzőt ici-picit is érdekli a feladata. De nem érdekelte egy Chevrolet Camaro SS, ami már eleve eléggé fura.

Nincs bajom az amerikai autókkal, de nem is vagyok oda értük.
Igen, ez látszik. Lehet, hogy ezért lett olyan az anyag, amilyen.

Túlméretezett kasztnik és motorok, borzalmas minőségű utastér meg nagy fogyasztás – ilyen gondolatok jutnak az eszembe, mikor nagy ritkán egy-egy ismerősöm megkérdezi, vegyen-e Buickot vagy Mercuryt.
Ez teljesen életszerű. Tőlem is sokan meg szokták kérdezni, hogy vegyenek-e HAL9000-est, vagy Cray II-őt.

Ha befordul a sarkon, szinte azt várod, hogy James Dean vagy Paul Michael Glaser kacsint rád a volán mögül. A Camaro a leghitelesebb képviselője egy életérzésnek, melyet eddig csak a filmekből ismertem; mintha a legendás Pontiac GTO vagy a Dodge Charger lelke éledt volna újra.
Te jó atya úr isten! Hogy jön ide James Dean? 1955 szeptemberének végén elhunyt, az első Camaro 1966-ban készült el. Porsche Spyder kapcsán emlegetni oké, hiszen abban vesztette életét, a 1949-es Mercury Coupe kapcsán emlegetni oké a Haragban a Világgal kapcsán, de mi köze van egy Camarohoz? James Dean semmiképp sem a muscle car éra emblematikus alakja, hiszen akkor már szegény nem élt. Még ha Burt Reynoldsot emlegetnénk mondjuk a Smokey és a Bandita kapcsán...

Hogy jön ide Starsky és Hutch? A sorozat emblematikus autója egy Ford Torino, a FoMoCo támogatta a sorozatot, még Hutchinson filmbéli civil kocsija is Ford volt. Vagy úgy ám-blokk a muscle car életérzésről beszélünk? Akkor meg mitől zokog az a Starsky? Most olyan jó a Camaro, vagy olyan rossz? WTF?

Miért kell a GTO-hoz, meg a Chargerhez hasonlítani a Camarot? A Camaro pont akkora legenda és pont akkora „lelke van” mint a fent említett kettőnek. WTF?

Hihetetlen, milyen nagy ez a gép: 4836 mm hosszú, 1918 mm széles és majdnem 1,8 tonna, vagyis a számok nem éppen sportkocsira, sokkal inkább granturizmóra utalnak. A Camaro nagyjából akkora, mint egy Ötös BMW s ez minden szögből látszik rajta, illetve akkor is érződik, amikor vezetjük. A dizájn mégsem limuzinos, épp ellenkezőleg, merész és vagány, helyenként sportos, de csak annyira, hogy ne törje meg a történet hitelességét. A Camaro elsősorban amerikai, másodsorban vagány, harmadsorban sportos és csak negyedsorban granturizmó.
Teljes fogalmatlanságnak vagyunk szemtanúi! Ember, ez elsősorban egy pony car. Másodsorban egy muscle car. Hogy a jó büdös bánatba jön ide a limuzin, meg a GT?

Messziről a Corvette-re hajaz, de közelebbről már nem lehet összekeverni őket”
Azért, mert ikerlámpái vannak hátul? Vagy mert kétajtós? Vagy mert négy kereke van? Vagy miért? Ez úgy hasonlít egy Corvette-re, mint egyik narancs a másik vízilabdakapura! Ember, láttál Te már Corvette-et egyáltalán? A Camaro 1380 milliméter magas, a Corvette kb. 1250 mm – változattól függően. Szóval WTF?

A 6,2 literes V8-as gurgulázva röffen be, leírhatatlanul mély, öblös hangja van, mégis nyers, fémes hangszínbe vált, ha megforgatjuk.”
Ööö... Ezt gondolom más is meghallgatta volna szívesen. Nem volt kéznél legalább egy játék fényképezőgép, amivel rögzíteni lehetett volna? Webkettő, vagy mi...

...hülyeség, amit most ideírok, mégis egyszerre éreztem a kocsit gyorsnak és lomhának.
Így tényleg az. Ehhez kellett volna még két mondat, hogy mitől van ez az érzet.

Hogy ne érhessen az a vád, hogy csak a számat jártatom, pár ötlet, hogy milyen értelmes anyaggal lehetett volna kitölteni az előírt terjedelmet – illetve annak sokszorosát:
  • Mi az a Muscle Car?
  • Mi az a Pony Car?
  • Mi fán terem az SS a Chevyken?
  • A Camaro rövid története.
  • Az előző kapcsán, hogy ez, a jelenlegi generáció meglovagolja a retrohullámot és az elsőre hasonlít.
Lehet át kéne adni a volánt másnak a TotalCar-nál, hátha jobban menne neki a dolog, mint a szerzőnek? Vagy legalább visszahívni Karottát, többet foglalkoztatni Winklit – bár amerikai autó ügyekben ő is lőtt már bakot.

5 megjegyzés:

RÁJEN írta...

Hát ha nem is ilyen részletesen és tudományosan, de hasonlóan szar érzésem volt a cikk olvasásakor. A Starsky és Hutch tényleg nagyon szúrta a szememet... Összehányta, na, olykor velem is előfordul :) Igaz, én nem is ezért kapom a fizum.

Caris írta...

Van pár szerző a Totalcaron, akinek írását soha nem olvasom el, -gyulavitéz- is ilyen, egyszerűen katasztrófa a srác.
Arról is lehetne egy jót beszélgetni, hogy az egykor - minden bénaságával együtt - annyira szerethető Totalcarból mi lett mára.

Sam. Joe írta...

Caris: Nagyon frappánsan összefoglaltad Bratte, amit érzek ebben az ügyben én is. Köszönöm!

B from B currently living in B írta...

De legalább már nem ír bele Péter Anna.

madstunt írta...

Ezt fájt olvasni és nem a blogszerkesztő tehet erről :O