2008-12-23

Maci kidőlt, de már jól van!

Van az én drága, egység sugarú anyósom. Remekül főz, felnevelte a feleségem, szóval számos remek tulajdonsága van, de a számítógépekhez annyit konyít, mint én a keresztszemes öltéshez. Elment nyugdíjba, és míg ellátjuk őt egység sugarú unokával, úgy véltük, hogy nem ártana neki valami extra hobbi. Érdeklődést mutatott a számítógépek világa iránt, ezért előfizettek valami alap kábeltévés netcsomagra és megkapta az én régi G4-es Mac-em, mert gondoltam abban sokkal később tesz majd kárt, mint egy Windowsos rendszerben. Le a kalappal előtte amúgy, mert ha nekem nyomnál egy makramét a kezembe én három-három és fél másodperc alatt vágnám a földhöz, hogy „hagyjanak békén ezzel a hülyeséggel”, ő meg próbálkozik vidáman, a kis shiti játékokat is tolja lelkesen, meg netezik.

Ma voltunk náluk, frissíteném a gépet – mindig szoktam, ha megyünk hozzájuk – de a Maci guru meditációba burkolódzott. Elkezd bootolni, de ott kiáll, hogy a homokórapótló izé pörög körbe. Sóhaj, csomagtartóba be, hazahoz. OS X telepítő DVD beficcen, próbálom javítgatni a disk utility-vel, ami talál egy halom hibát, de ettől még az oprendszer nem indul. Szentségelés, régi 30 gigás vinyó elő, arra telepítem a rendszert előröl, benne hagyom a régi 40 gigásat, hogy majd kézzel átmásolgatom róla, ami kell. Hülye Maci, ez még a megdöglést is stílusosan csinálja! Felmászik a rendszer majd szól, hogy „Te dude, ha van régebbi Macid, akkor át tudod róla venni egy mozdulattal minden beállításod, állományod, meg progid. Akarod?” Nanáhogy! „Oké!” – mondja ő – „Firewire-el tolj össze a régi géppel, vagy told ide a vinyóját.” Vinyó ott van, megcsámcsogja, megnézi és átvesz mindent. Eszem megáll! Pedig az a rendszer összekakkantotta magát, semmi nem megy, 700+ hibás fájl lett rajta valamitől – akár egy áramszünet is lehetett, nem kell hozzá tapasztalatlan user, meg egyébként sem hiszem, hogy kihúzták volna a konnektorból, csak úgy – de nagyjából minden átment rá. Open Office, doksik, játékok, Tűzróka, kedvencek, Messenger… Egyedül egy valami kis lüke aknakereső nem működött tovább.

Már csak egy tisztességes honosítás kéne alá, meg az Open Office-ból kéne egy natív, nem X11 alatt futó verzió és nyugisabb lenne az életem.

Végigszívtam a napot rendszerrel, mert szerettem volna a patkolt magyarítást feltenni alá – ha erről lemondok őrült hamar meglett volna – mert maximalista vagyok. Holnap meg már mehet is vissza anyósékhoz.

7 megjegyzés:

Andi írta...

:-DDD

Megmutatnád a te "egységsugarú" anyósodnak, hogy az iwiw-en hogyan lehet visszajelölni? :-D Légyszi...

Boldog Karit! :-D

Sam. Joe írta...

Mostmár van gépe és szóltam is neki.

Andi írta...

Köszönöm! :-D

Greg írta...

igen, nagy feature az a korábbi mac-ról újra átmásolós lehetőség. a kellemetlen az, hogy a firewire portokat kinyírni készülnek az új, belépő szintű új mac-eken, így nem lehet majd őket összekötni. mert hát USB-A - USB-A kábel ugyen nem triviális, meg főleg nem azon adatot mozgatni... szóval ott minimum kell egy külső keret és lehet kiszerelni-beszerelni a régi gép merevlemezét és a külső USB keretről átmásolni a régi motyót... ez sem para, főleg hogy a belépő gépeken régóta otthon is 2 perc alatt cserélhető a hdd, a user manual -ban is ott a hivatalos útmutatás hozzá, de akkor is! már nem lesz olyan kényelmes (évente kb egyszer) ezzel foglalkozni.

Sam. Joe írta...

Az egyik kedves cimborám most vett egy Eee PC-t a feleségének. Régebben egy Mac Minit használt. Megkérdem, hogy meg akarják-e tartani. 8-)

Regős Szabolcs írta...

Most megleptél! Macet használsz? :-)
Amúgy én is Macet adtam az anyósnak, csak én egy G3-as gömbőcöt. Unokákról készült képeket lehet rajt' nézegetni, jövőre lesz internet is, mi más kell? :-)

Sam. Joe írta...

Nem, de vásároltam még régebben G4-es Macit is leselejtezésből, mert úgy gondoltam, hogy az OS X alapfokú ismerete hozzátartozik az informatikai alapfokú műveltséghez. Aztán megkapta anyósom, miután én már kijátszottam magam a nagy kék dobozzal.