2008-07-11

Toyota Prius az új Windows?

Találós kérdés: Mi a közös a Windowsban és a Toyota Priusban? Hogy mindkettőt divat fikázni! Mostanában annyi helyen (hely 1, hely 2) előjött a „Prius egy kalap szuperfoszfát” téma, hogy úgy döntöttem, itt az ideje kinyitni a számat az ügyben, ugyanis a Prius-fikázók népes táborának 99 százalékával ellentétben én vezettem Priust, úgy 1000 mérföld erejéig.

Bemelegítésnek álljon itt a témában nem járatosak számára két videó, hivatásos autószexuálisoktól, és egy harmadik egy humoristától:






(Megjegyzés: A BBC folyamatosan szedeti le a Top Gear-es videókat a YouTube-ról, ezért kérdéses, hogy ez a kettő meddig lesz fent. A videók a Prius eltérő generációiról szólnak, de a lényeg mit sem változott.)



Előrebocsátom, hogy imádom a Top Gear-t! Az egyik legnagyobb találmány a szeletelt kenyér kifundálása óta! DE! Jezzáék atom elfogultak a Priusal szemben! Tulajdonképpen az bosszant, hogy valamiért elhatározták, hogy ez egy kalap sz*r és nem hajlandóak objektíven ítélkezni róla.

Nyilvánvalóan ez az autó arra van kitalálva, hogy városban, dugóban fogyasszon jól. Ha a fejük tetejére állnak, akkor sem lehet annál jobban fogyasztani dugóban álláskor, hogyha nem megy a motor. Három hétig voltunk Kaliforniában májusban. Mit ad isten, egy olyan Priust kaptunk kölcsön az egyik családtagunktól, amiben már volt komoly 2000 mérföld. Megnézném mit fogyaszt egy a fenti videón látható BMW M3-as a Downey és Calabasas közti távon dugóban, folyamatos légkondival a negyven fokban. Mi ilyen körülmények között csináltunk 5,5 literes fogyasztást száz kilométerre vetítve a Toyotával. Ha ezt megcsinálja Jezza az M3-as bömbölővel azonos körülmények közt, akkor beállok kukásnak Los Angelesben! (A Toyota számítógépe átkapcsolható a két mértékegység rendszer között. Birizgálta a fantáziám a dolog, azért nézegettem lelkesen.)

“Prius környezetszennyező, mert a fél világon keresztül szállítják hozzá a nyersanyagokat, aztán az alkatrészeket a szerelőüzemhez, aztán a kész autót oda, ahová eladták.” Hát persze! A 3-as BMW-hez az alapanyagokat ott szüretelik a fákon a stúdió mellett és ha össze dobálják őket egy kupacba, akkor magától összeáll. Meg az összes többi autó is ilyen ám! A hétköznapi autók is tartalmaznak csak környezetszennyezően előállítható elemeket. Bezzeg Jezza GT40-ese meg egyenesen használt a környezetnek - míg el nem adta - ugye?

“Prius, vinnyogás, stb.” OK, a Priusban van egy a tömegéhez képest kis benzinmotor, egy 1,5 literes. Ha az vonyított mint a leszúrt malac, akkor a villanymotor valamiért nem ment. Én is zargattam a Priust, amikor kellett, együtt ment a villanymotor és a robbanómotor. Ilyenkor meglepően fürge a tömegéhez képest, a benzinmotor felpörög ha kell, de azért a vinnyogás az túlzás. Az autót nem arra találták ki, hogy egy M3-assal versenyezzen. Arra van kitalálva, hogy elvigyen A-ból B-be, olcsón. Ennek az ára a gyorsulás és a végsebesség.

Végül a kedvencem a csúsztatás csimborasszója Jezzától: Ugyanazon a távon mennyivel jobban fogyasztott a dízel Lupó. Jezza, nem tűnt fel, hogy az az autó fele akkora – sem –, mint a Prius?!

Miért kell szénné fikázni a Priust? Miért nem lehet tárgyilagosan leírni, hogy mik az előnyei, mik a hátrányai! Aláírom, teljesen jogos, nem a Priustól fognak visszatérni a Dodó Kacsák, kinőni a kiégett fű, und so weiter... Ha autópályára kell utazóautó, akkor nem szabad Priust venni, mert tök feleslegesen cipeli magával a nehéz akkukat! Ha jaszkarizni kell autó, nem Priust kell venni, mert nem elég erős, nem elég gyors, viszont nehéz! Ha akadály nélkül, állandó tempóban el tudsz jutni a kiinduló pontodból a célodig, akkor nem Priust kell venni, hanem bármi mást, ami tetszik, pont azokért amikért fent. Ha ezeket valaki autós újságíró létére nem hajlandó észrevenni, akkor elfogult!

Közel nem állítom, hogy a Prius hibátlan – én például utáltam, hogy a tempomat karjába folyton beleverem a térdem és valószínű hogy előbb-utóbb le is törtem volna, mert se az ülés nem ment lejjebb, se kormányt nem lehetett feljebb tolni, hogy ne így legyen. Ki nem állhatom a kis visszajelzőket, amik a műszerfal teljes szélességében vannak elhelyezve, mert nem lehet látni őket erős napsütésben. Ezen kívül nyilvánvalóan nehéz, nem lassul olyan lelkesen, mint más, hasonló méretű autók. Ronda is szegény, és a tető íve miatt hátul eléggé bénán pakolható csak. Arról már nem is beszélve, hogy elég bonyolult a hajtáslánc, a hazai lenyúlós-lopós-átverős márkaszervizekbe – mindannyian ismerjük a horror-történeteket – a fene se merné beadni.

Szóval a Priusnak megvan a maga baja, de egy szűk felhasználási módban, a „sokat állunk a dugóban” nevű sportban igencsak jó. Azt sem vagyok hajlandó elfogadni, hogy fapados. Semmivel sem rosszabb utazni benne, mint bármilyen középkategóriás autóban, legyen az VW, Opel, Mazda, Toyota, Skoda és így tovább. Ha ugyanez kell luxusban, bőrüléssel és fakormánnyal, akkor van ilyen, úgy hívják, hogy Lexus. A probléma ott kezdődik, hogy a Prius CSAK NÁLUNK 7 millió forint! Kint 21 000 dollár körülről indul az ára, ami kicsit több, mint 3 millió forint - a jelenlegi árfolyamon. Na azt megéri! Nagyon is. Tehát tévesen ezért hasonlítgatják itt mifelénk más, hétmilliós autókhoz.

A konkrét jármű, amivel a tapasztalatokat szereztem.

11 megjegyzés:

Giraffe írta...

Nagyon jó, hogy mellékelted a képet arról a kocsiról, amit vezettél. Egy pillanatra megijedtem, hogy Te is egy blue Priust hajtottál. :)
Mogyi rulez!

angyi írta...

Na ez fasza lett, jó kis poszt!

Greg írta...

nagyon korrekt cikk. le a kalappal. és igazad van, én fele ilyen pártatlan / objektív nem voltam a saját cikkeben. igazából annyit akartam írni, hogy idehaza egy új fajta dízel autóval hasonlóan fogyasztasz ha nem csak városban szopsz a dugóban állva, egyszerűbb a hajtáslánc (talán kevesebb a hiba lehetőség is) és talán olcsóbban is megúszod az autó vásárlást. mivel én hétközben újabban nem veszem elő az autót, hétvégéken meg autópályán közlekedem leginkább, nekem nem alternatíva a prius. persze szükség van az ilyen autókra, hogy amerikában vegyék mint a cukrot, mert a nagy tömegben való gyártás talán idehaza is megfizethetővé tenné az ilyen környezetkímélő autókat.

Sam. Joe írta...

Giraffe: Minden bizonnyal van ráhatásom arra, hogy milyen színű a kölcsönkapott autó, ugye? 8-/ Másfelől, ha "olyan" kék is, lévén egy hölgy tulajdonában áll, az sem számít. Ha tizenéves ismeretségünk után neked további bizonyíték kell rá, hogy megrögzött heteró vagyok, akkor neked elmentek otthonról. Juteszembe! Valamikor nekem ígértél egy komolyabb Matchbox kontingenst. Azzal mi van? 8-]

Angyi: Kössz.

Greg: Könnyebb úgy objektívnek lenni, hogy van tapasztalatod első kézből a cuccról. Kicsit félek amúgy innentől a Top Gear-es értékelésektől. 8-/ Ha a többi autóval is ennyire objektívek, akkor... Például a nagy Vauxhall / Opel gyűlöletet sem értem.

Giraffe írta...

Joe bácsi, ha tizenéves ismeretségünk - és a sorvégi ":)" - után komolyan vetted, akkor a) nagyon félreértettél, b) rosszabb hangulatban vagy, mint mikor legutóbb láttalak :(
A "komolyabb Matchbox kontingens" mindössze 5-6 autó, de a tulajt nem tudom meggyőzni, hogy Nálad jobb helyen lenne :(

Sam. Joe írta...

Természetesen én véresen komolyan gondoltam amit írtam, ne csodálkozz hát, hogyha halott leeresztett Spalding-ot találsz az ágyadban! A szmájlikat én nem ismerem és nem is használom. (8<|

Giraffe írta...

Neeeeee, csak a Spaldingot ne! Könyörgöm! Ígérem, megpróbálom megszerezni a kisautókat, csak ŐT ne bántsd!
Légyszi', légyszi', légyszi'...

Sam. Joe írta...

Senki sem számít a Spanyol Inkvizícióra! 8-]

AndrewBoy írta...

Fasza pószt! Amúgy kint utálják az Opeleket Vauxhallokat vagy mi?

Sam. Joe írta...

Nem, a Top Gear-ben előszeretettel szólogattak be a Vauxhallok-nak, amit sohasem tartottam indokoltnak.

K. írta...

Jeff Dunham műsorait a Toyota támogatja... :) nem véletlen hozza mindig szóba a Prius-t.