2007-09-05

Kvarcjátékok bűvölete

... bevezető kellene ...

Az egész ott kezdődött, hogy megszülettem. Ugorjunk is vagy 10 évet és a bújócskázás, biciklizés, focizás, verekedés, számháborúzás, csengő-leragasztás, cseresznyelopás után megjelent egy varázslatos szerkezet az iskolában, melyet kvarcórának hívtak. Kétgombos, háromgombos, majd zenélő, aztán hétzenés-stopperes-visszaszámlálós-ébresztős, végül a számológépes. Nem mondom, már a stopperessel is remek játékokat lehetett játszani, hiszen akár az 0.01 megállítása vagy a pontosan 1.00 mégiscsak izgalmasabb volt, mint "Hegyek között, völgyek között..."-et énekelni a szünetben. Ezek a csuklószorítók az osztályban valamifajta státusz-szimbólumként éltek, akinek volt, büszkén hordta, akinek nem, ácsingózott és könyörgött, hogy hordhassa legalább 1 órán át. Csak mellékesen: a tanári elnyomás egyik alapmotívumává vált a félóránkénti/óránkénti csipogás kegyetlen megtorlása.

... és bekerültek az első kvarcjátékok ...

Méretük zseniálisan el volt találva, gyermeki kézmérethez igazítva, ami pont befért a farzsebbe. Innen a mondás: "Kvarcjátékkal csak egyszer lehet leülni." Az iskolák, buszok, trafikok megteltek ezeknek a játékoknak a csipogásaival. Akinek volt félisten lehetett, a játékra esedezők között válogathatott kedvére. Még a játék nézése is komoly társasági tevékenység volt, hát még egy-egy menet. Ha pedig a tulajdonos által megunt játék egy hétvégre kölcsönbe került, akkor a szombat és vasárnap percekben mérhető idő alatt elröppent.

... akit elkapott a láz ...

Szépségükkel csak az áruk vetekedett, mondhatni akkori mércével számítva csillagászati összegekért mosolyogtak a kirakatüveg mögül, szerencsésebb esetben működve, máskor csak a csillogásukkal csábítva fantáziálásra. A 999 Ft-os ár - és ez csak az egyképernyős változatokért - fizetésből élő szüleimnek annyira magasnak tűnt, hogy lottózásra buzdítottak. Következzék egy sorsfordító mondat: "Figyelj csak ide. Ha hármasod lesz a lottón, veszünk egyet neked." Átlátva a ravasz szülői taktikát, a 90 darab számgolyót sikerült úgy kihúzatni rövid időn belül, hogy 3 'X' a helyén volt! Milyen a sors fintora...előző héten 1400 Ft, utána következő héten 1200 Ft, de azon a héten írd és mondd 259 Ft-ot fizetett. Mondani se kell, ebből nem lehetett egykönnyen kvarcjáték. Azért az anyák szívét se kőből faragták, hónapok után mégiscsak megjött Ő, az első.







A játék különös lehangoló ereje az volt, hogy már ismertem korábban, vagyis "Anyuuuuuuu, én nem ezt szerettem volnaaaaaaaaaa megkapni !!!!!!!" Amúgy pedig imádom ezt a kis játékot. Ám, hiába vigyáztam játékomra oly nagyon, egyszer mégiscsak kölcsönadtam S.P. barátomnak, akitől már Game C állapottal érkezett vissza. A képen látható, hogy két lézer-szegmens nem világít (jééé, úgy emlékeztem, a középső ember is hiányzott) megnehezítve a játékot. Megjavítani elég egyszerű lenne, de mivel Game A és Game B módokban könnyedén sikerül átpörgetni, így legyen csak belőle egy a világon, marad örökre így. Végülis köszönöm S.P.-nek.
Pár szót a játékról.

Közelítsünk a jó oldalról ...
Űrhajósunk életmentő energia-csomagokat küld fel egy Star Trek utánzatú űrhajóba, amely a Föld megmentéséhez elengedhetetlenül fontos. Mindezt a sugárzástól megbolondult, világuralomra törő robotszonda igyekszik megakadályozni.

Most a sötét oldalról ...
Zűrhajósaink jól kifizetődő fűszer csempészetből élnek, amelyet megelégelve a Galaktikus Tanács egy robotszondát rendelt ki megsemmisítésükre.

Célunk minél több csomagot felhajítani (bár a világűrben a "fenn" és "lenn" nem túl értelmes) az érkező űrhajóba. Ha sikerül jó sokat megtenni ebből, akkor vissza kell térni az Endeavour-re, ahonnan rádió híján kézlengetéssel jelezzük társainknak a konténer újratöltésének szükségességét.

Iskolabarát konstrukció, a hang kikapcsolható játék közben, így unalmasabb órák alatt is szórakoztatást adott. Maximálisan 999 pont érhető el, utána újra 0 pont virít a kijelzőn, 300 pontonként újabb hős/csempész űrhajós csatlakozik a csapathoz.

... 20 évre rá ...

Végre összegyűjthetem azokat a gépeket, amelyekkel valaha is találkoztam, valaha is egy szemernyit is játszottam vagy legalább legeltethettem a szemeim rajta. Ezeket mutatom be majd apránként.


Fogalomtár a későbbiekhez

Kvarcjáték
Felnőtt fejjel fel nem fogható, felnőtt szemmel alig látható apró csipogó-pittyegő drága valami.

Game A
Kezdők és kisebbség-érzésben szenvedők szintje a játékban.

Game B
Game A-ból átmenet nélkül profikat megszégyenítő játékfokozat.

Alarm
Elemmerítő funkció, ébresztésre alkalmatlan, de a legrosszabb pillanatokban megszólaló csipogás időpontja.

ACL
Felesleges lyuk. Tollal nyomható, de működése ugyanaz, mint az elemcsere. Akkor meg minek ?

Gombelem
Rendkívül gyorsan lemerülő energiatároló eszköz. Talán ez lehetett az egyetlen eszköz, aminek értéke pénzben kifejezhetetlen volt, kölcsönadása, pláne ajándékozás teljességgel kizárt.

Halvány kijelző
Zsebpénzhiányra utaló jel. Alaposan, szinte lapjára megdöntött játéknál, még látható valami a kijelzőn, ami játék közben közvetlenül a rekord pontszám megdöntése előtt huny ki végleg.

Rekord
Abszolút véletlenül elérhető pontszám.

GYakran Ismétlődő Kérdések

"Mit kell csinálni benne ?"
"Hát kapd el azokat a potyogó izéket."

"A következő szünetben játszhatok vele ?"
"Na jó, de már másnak is megígértem."

"Kölcsönadod hétvégre ?"
"Nem lehet, anyuék nem engedik."

"100 után mindig begyorsul ?"
"Ja."

"200-nál vagy 300-nál törli a hibákat ?"
"Addig úgy se jutsz el."

"Hadd játszak még egyet!"
"Nem. Kifogy az elem."

3 megjegyzés:

Sam. Joe írta...

Oldszkúl Enterprise a kijelzőn! YESS!

TRf írta...

Nem 100 után gyorsul be, hanem 100 előtt!!! 100 után van pihenő pár pontig, aztán jön megint a kapaszkodás! :)

Névtelen írta...

Annak idején volt versenyautós, meg tojáfogos is a birtokunkban. A többire már nem emlékszem