2007-06-27

Vámpírok Bálja - a musical

Közszolgálati kultúr-jelleggel a fenti című musical kritikájával szórakoztatnálak el benneteket. Nem írom ki, hogy „spoiler” mert az ilyesmit nem azért nézi meg az ember, mert nem ismeri a sztorit. Kizárt, hogy a filmet nem látta mindenki. Hogy röviden és tömören összefoglaljam: 40-60 százalék arányban a nem tetszett felé áll a mutató.

Kezdetnek a negatívumokkal indítanék, már csak azért is, mert a pozitívumok az előadás vége felé bukkantak elő.

A musical főmotívuma a Bonnie Tyler előadásában elhíresült Total Eclipse of the Heart című dal. Ezt nagyjából hatszor halljuk az előadás folyamán, különböző szövegekkel. Ez engem roppant zavart. Így utólag már tudom, hogy mi ez a zenei recycling: A musical zeneszerzője ugyanaz a Jim Steinman aki az előbb említett dal zeneszerzője, szövegírója, vágója, producere. Időnként az „I need a Hero” egyes motívumait is felfedezni véltem, de lehet, hogy csak az előbb említett dal okán hallottam bele. Szóval az okot már értem, de ettől még Jimmyboy elmehet a francba! Olyan ez, mintha mondjuk musical készülne a Thomas a Gőzmozdony kalandjaiból és a „Hegyek között, völgyek között zakatol a vonat” kezdetű mozgalmi borzalom lenne a főmotívum, bár annak még ugye valami köze is lenne hozzá, mert legalább van benne vonat. Az ismerős, de semmiképp oda nem illő dal újra és újrafelhasználása elvette a kedvem az egésztől. Böszmeség ám ez Jim! Elkúrtad, nem kicsit, nagyon!


Valahogy az egész előadásból nem derült ki, hogy ez egy paródia, míg a filmből egyértelmű. Valahogy nem azt a hangulatot árasztotta mint a film, ami egyértelműen nem veszi komolyan magát.

Halálosan bosszantott, hogy a hangosítás borzasztó volt, az énekesekből egy büdös kukkot nem lehetett érteni, kivéve Krolock gróf szólóját. Ezt teljes egészében meg lehet hallgatni a http://www.vampirokbalja.com oldalon, ami szerintem remek. Szegény énekesek bizonyosan kitették a lelküket is, csak ebből én mit sem hallottam. A zene elnyomott mindent, néha azt sem hallottam ki, hogy ez most vajon milyen nyelv.

A jelmezek, a díszlet tetszett, a táncosok nem kevesebbet tesznek, mint a második felvonástól kezdődően megmentik az előadást! Krolock szólója előtt egy jelenetben úgy másznak ki a szarkofágokból, hogy azt hittem, hogy a Diablo III-ba csöppentem. LE A KALAPPAL! Az „élők látszanak a tükörben, az élőholtak nem” problémát zseniálisan és nem kis ügyességgel oldották meg! Nem lövöm le a poént, hátha valaki megnézi.

Alapvetően csalódás volt, a „Bonnie Tyler tribute” miatt, de ha a hangosítást sikerül eltalálni, bizonyosan sokkal jobb lesz. (Igen, a Hurra, Torpedo! volt már itt, de időszerű volt ismét elővenni a témát, idevág.)

6 megjegyzés:

Giraffe írta...

Joe bácsi!

A "zenei recycling"-gal sokszor találkozhatsz a musicalek világában - egyik legrutinosabb "önplagizáló" Andrew Lloyd Webber.
Ugyanakkor a hangosítás terén hozzá kell tenni, hogy Te a "béta változatot", na jó esetleg az RTM-et láttad, ugyanis a hivatalos bemutató 06.30. Majd a jövő hétvégén beszámolok arról, hogy milyen lett a végleges változat.

Sam. Joe írta...

Drukkolok, hogy ti már egy gyerekbetegségektől mentes előadást lássatok! Tudom, hogy nem szokatlan az ilyesmi, valamelyik nagy klasszikus is gyakran megcsinálta, hogy régebbi műveinek a darabjait adta oda a zenekarnak, hogy az a nyitány - nem emlékszem ki volt, talán Mozart? Ami zavart, hogy ROHADTUL nem illik oda az a dal. Meggyilkolja a hangulatot.

Giraffe írta...

Sorry, hogy csak most jelzek vissza, de kicsit sűrű a program mostanság :(
Szóval az előadás nekem nagyon tetszett, és a hanggal mindössze annyi bajom volt, hogy néha az éneket egy kicsit "túlnyomták", de a szöveget végig tisztán lehetett érteni. Egyébként érdemes arra is odafigyelni, hogy kivel nézed meg a darabot, mert jelentős különbségek vannak egyes szerepeknél.
Ha gondolod, érdemes a béta után a kész verziót is megnézni - ráadásul vannak ún. Last Minute jegyek 3000 Ft-ért :)

Sam. Joe írta...

Most olvastam, amit írtál! Örülök, hogy nálatok már rendben volt a hangosítás. Vagy csak jobban hangzó helyen ültetek mint mi. Azt pontosan vágom, hogy nem mindegy a szereposztás.

Névtelen írta...

hat, aki magyarul latta eloszor az egeszet, annak kicsit utana kelle neznie, milyen volt mashol :)
a zenei recycling pedig az egesz darabba vegig halhato - Jim Steinman 30 eves munkassagat belerakta. Az hogy, te csak a legsikeresebb dalt ismered, nem szegyen. csak kritizalni egy beteverziot :) persze az eloadasnak megvannak a hibai, de sokan ugy vannak vele, hogy mindegy milyen, csak magyar legyen. eleg sokat kritizaltam en is meg a kezdeti szakaszban (meg telen), de eleg jol sikerult ahoz kepest, amit vartam.
udv

zakika

Sam. Joe írta...

Nem értem, hogy miben kéne befolyásolnia a véleményem egy budapesti előadásról annak, hogy máshol milyen volt ugyanez a darab. Ezzel az erővel szeretnem kellene Türkménbashit, mert Türmenisztánban "szeretik." Vagy sült tücsköt enni, mert a kínaiak csipázzák. LOL
Bétaverzió? Miért, a véglegesben nem a Total Eclipse of the Heart jön vissza újra, meg újra? Akkor miért ne kritizálhatnám a bétát? Nem az a bajom, hogy visszatér egy motívum - ez számtalan más darabban bevett szokás, én is tudom - hanem az, hogy egy eléggé elcsépelt, agyonjátszott dalt khmmm... dolgozott bele a szerző a műbe, ami meglehetősen illúzióromboló. Ez nem lesz másként a végleges előadásban sem!