2007-05-13

Die, Vista! Die! UPDATED!

Az alábbi post kvintesszenciája nem geekek számára:
Volt egy problémám, aminek a megoldásához igyekeztem mindenféle fórumokon a közönség segítségét igénybe venni, de rossz tanácsokat kaptam. A problémám a Windows Vistával és a Windows XP-vel kapcsolatos. Ezek az izék operációs rendszerek, amiket a Microsoft készített. Az egyiket szerettem volna visszanyerni maradéktalanul, a másikat szerettem volna eltávolítani. Aztán megoldottam saját kútfőből és most örülök magamnak. Leírtam hogy hogyan. Tudod a lényeget, ha részletek nem érdekelnek, ne is olvass tovább!

A geek kibontása az egésznek:
A piacra dobásakor a Microsoft a hazai sajtó zömével egyetemben, engem is meglepett egy példánnyal a Vistából. (OEM Ultimate.) Ez nagyjából egy időben volt azzal, hogy megváltam szeretett AOpen XC Cube SFF Barebone gépemtől, mert bár a Socket 478, P4, AGP ma már közel sem volt csúcstechnikának nevezhető, engem kiszolgált még bőven. Ami viszont szűk keresztmetszetnek bizonyult, az a két memóriafoglalat volt. Az 1 gigz az XP-nek elég volt, de a Vistának nem mertem volna nekimenni ennyivel. A lényeg a lényeg, összeállt az új gépezet, Black Betty, a Core 2 Duo alapokon. Mivel azt gondoltam, hogy a Vista megismerése hozzátartozik az általános szakmai műveltséghez a következő leosztásban telepítettem fel a dolgokat: Lévén tudtam, hogy MS oprendszert úgy telepít az ember, hogy előbb felteszi a régit (XP) első partíciónak, aztán utána engedi az újat (Vista) ami teljesen magától látni fogja, hogy ott már van valaki és majd megkérdi, hogy mellé telepedjen, vagy rá. Szóval a leosztás a következő: C meghajtó XP, D meghajtó Vista, E meghajtó olyan statikus adatoknak mint képek és videók, amiket meg kéne vágni, de valószínűleg sohasem fogok, csak tartogatom. Minden működött is flottul, a Vista felrakott egy bootmanagert, béke-barátság. Igen ám, csak rájöttem, hogy én nem szeretem a Vistát. Nem akarok belemenni, hogy miért, annyi szubjektivitás engedtessék meg nekem, hogy az itthoni gépemen azt szeressek ami nekem tetszik.

Szóval szerettem volna megszabadulni a Vistától. Az OK, hogy letörlöm a Vista partícióját, de mit kezdek a bootmanagerével? Automatikusan a Vistát akarja betölteni alapértelmezettként, az meg utálatos dolog, hogy minden gépindításkor kézzel kell átállítani a menüben, hogy XP-t akarok. Kérdeztem, érdeklődtem és azt a tanácsot kaptam, amit magamtól is megtettem volna: DOS prompt és fdisk /mbr. Megtettem, de szerencsére előtte archiváltam. Az eredmény: A bootmanager maradt, de egyik partíción lévő egyik oprendszert sem találta meg többé. Restore, restore, fellélegzés. Armitage, mint MS félisten is csak zavartan vakargatta a fejét, neki sem volt jobb ötlete.

Aztán teljesen magamtól, teljesen véletlenül rájöttem a megoldásra! Szerencsére az alapvető dolgok a Vistában is javarészt ugyanott vannak, mint az XP-ben, ahol teljesen véletlenül belebotlottam egy jól elrejtett „Advanced” menüben a bootmanager beállításaira. Gondoltam megnézem a Vistában, hogy megvan-e ugyanez. (Azért nem a boot.ini-t piszkáltam már korábban is, mert a Vistának már nincs ilyesmije. Őszintén szólva nem is tudom, hogy mi van helyette, de azt egy borzalmasan bonyolult, bcdedit.exe nevű parancssori akármivel lehet csak piszkálni, de az Linuxot meghazudtoló bonyolultságú, és pokoli hosszú dolgokat kellett volna gépelni hozzá. Nem mertem hozzápiszkálni.) Közben az aktiválatlan Vista 30 napja bőven lejárt, de szerencsémre csökkentett módban még beengedett. A menü ugyanúgy, majdnem ugyanott megvan. A beavatkozás kicsit slendrián – nem vitatom –, de a célnak tökéletesen megfelel: A bootsorrendben az XP-t beállítani elsőnek, a választási várakozást leállítani 5 mp-re – biztos ami biztos, akár lehetne 3 mp is, kinek milyen a reakcióideje – és kész. Ugyan ettől még felvillan a bootmenü, de kit érdekel? Ha le akarom majd egyszer innen radírozni az XP-t, akkor azt bátran megtehetem és akkor meg a partíció törlésével a bootmanager úgyis megy a levesbe, de gyanítom a jelenlegi állapotba is beparkolna a Vista mégegyszer, ha azt szeretném tőle. Most éppen archiválom az utolsó meghajtót és ha az megvan, akkor a Partition Magic pedig hozzácsapja ahhoz a felszabadult helyet.

Alább láthatjátok a képeket a kritikus helyről – azért ilyen béna felbontásban és minőségben, mert fényképezőgéppel készült a képernyőről, a csökkentett módban futó Vistáról. A keresőgépek kedvéért még pár sor, hogy ezt a postot könnyebben megtalálja, aki esetleg hasonló cipőben jár, mint én.
UPDATE:
TRf szolgált az igazi, működő, az enyémhez hasonlóan fájdalommentes és egyszerű, ámde tökéletes megoldással: "XP telepítő CD betesz, gép újraindít, telepítés elindít, javítókonzol behív, és ott fixboot, illetve fixmbr parancsok kiad."

Hogyan távolítsuk el a Vistát? Hogyan nyerjem vissza az XP-t? How to uninstall Vista? Vista uninstall with XP recovery. Vista eltávolítás XP visszaállítás?



3 megjegyzés:

TRf írta...

Drága professzorom!

Egyrészt:

"Az XP piacra dobásakor a Microsoft a hazai sajtó zömével egyetemben, engem is meglepett egy példánnyal a Vistából."

Mármint a Vista piacra dobásakor ofkorsz.

Másrészt: ez a téma naponta felmerül a Segélyvonal fórumon, és olyan szinten zavar, hogy lassan kezdek idegbajt kapni, ha új témát nyitnak neki. Sőt, azt kell mondjam, nem jártál messze a valódi megoldástól, csak az FDISK már manapság 'ancient chinese secret'. Határozott: no-no! Helyette: XP telepítő CD betesz, gép újraindít, telepítés elindít, javítókonzol behív, és ott fixboot, illetve fixmbr parancsok kiad. Ennyi. ;-)

Sam. Joe írta...

Köszi, a hibát javítottam.

A Segélyvonalat - az ismert okokból - nem használom és a PC World weboldalát olyan okok miatt nem látogatom, ami nem a Vízlépcsőre tartozik, mert mint tudjuk a Nagy Testvér figyel.

Sam. Joe írta...

Csak a legfontosabbat felejtettem el: Köszi a tippet, ki fogom próbálni és ápdételem a postot akkordingli.